کد مطلب:1098 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:323

احـکام شـیر دادن
مسأله 2472 ـ اگر زنی بچه ای را با شرائطی كه در مسأله (2482) گفته خواهد شد شیر دهد، آن بچه به این عده محرم می شود:



اول ـ خود زن و او را مادر رضاعی می گویند.



دوم ـ شوهر زن كه شیر مال اوست و او را پدر رضاعی می گویند.



ســوم ـ پدر و مادر آن زن هر چه بالا روند، اگر چه پدر و مادر رضاعی او باشند.



چهارم ـ بچه هائی كه از آن زن به دنیا آمده اند، یا به دنیا می آیند.



پنجـم ـ بچه های اولاد آن زن هر چه پائین روند، چه از اولاد او به دنیا آمده، یا اولاد او آن بچه ها را شیر داده باشند.



ششــم ـ خواهر و برادر آن زن اگر چه رضاعی باشند یعنی به واسطه شیر خوردن، با آن زن، خواهر و برادر شده باشند.



هفتـم ـ عمو و عمه آن زن اگر چه رضاعی باشند.



هشتـم ـ دائی و خاله آن زن اگر چه رضاعی باشند.



نهــم ـ اولاد شوهر آن زن كه شیر مال آن شوهر است، هر چه پائین روند، اگر چه اولاد رضاعی او باشند.



دهــم ـ پدر و مادر شوهر آن زن كه شیر مال آن شوهر است، هر چه بالا روند.



یازدهم ـ خواهر و برادر شوهری كه شیر مال او است اگر چه خواهر و برادر رضاعی او باشند.



دوازدهم ـ عمو و عمه و دائی و خاله شوهری كه شیر مال اوست هر چه بالا روند، اگر چه رضاعی باشند، و نیز عده دیگری هم كه در مسائل بعد گفته می شود به واسطه شیر دادن محرم می شوند.



مسأله 2473 ـ اگر زنی بچه ای را با شرائطی كه در مسأله 2482 گفته می شود شیر دهد، پدر آن بچه نمی تواند با دخترهائی كه از آن زن به دنیا آمده اند ازدواج كند، و نیز نمی تواند دخترهای شوهری را كه شیر مال او است اگر چه دخترهای رضاعی او باشند برای خود عقد نماید، ولی جایز است با دخترهای رضاعی آن زن ازدواج كند.



مسأله 2474 ـ اگر زنی بچه ای را با شرائطی كه در مسأله (2482) گفته می شود شیر دهد، شوهر آن زن كه صاحب شیر است به خواهرهای آن بچه محرم نمی شود، ولی احتیاط مستحب آنست كه با آنان ازدواج ننماید، و نیز خویشان شوهر به خواهر و برادر آن بچه محرم نمی شوند.



مسأله 2475 ـ اگر زنی بچه ای را شیر دهد، به برادرهای آن بچه محرم نمی شود، و نیز خویشان آن زن به برادر و خواهر بچه ای كه شیر خورده محرم نمی شوند.



مسأله 2476 ـ اگر انسان با زنی كه دختری را شیر كامل داده ازدواج كند و با آن زن نزدیكی نماید، دیگر نمی تواند آن دختر را برای خود عقد كند.



مسأله 2477 ـ اگر انسان با دختری ازدواج كند، دیگر نمی تواند با زنی كه آن دختر را شیر كامل داده ازدواج نماید.



مسأله 2478 ـ انسان نمی تواند با دختری كه مادر یا مادر بزرگ انسان او را شیر كامل داده ازدواج كند، و نیز اگر زن پدر انسان، از شیر پدر او دختری را شیر داده باشد، انسان نمی تواند با آن دختر ازدواج نماید، و چنانچه دختر شیرخواری را برای خود عقد كند، بعد مادر یا مادر بزرگ یا زن پدر او، آن دختر را شیر دهد، عقد باطل می شود.



مسأله 2479 ـ با دختری كه خواهر یا زن برادر انسان، او را شیر كامل داده، نمی شود ازدواج كرد و همچنین است اگر خواهر زاده، یا برادر زاده، یا نوه خواهر، یا نوه برادر انسان، آن دختر را شیر داده باشد.



مسأله 2480 ـ اگر زنی بچه دختر خود را شیر دهد، آن دختر به شوهر خود حرام می شود، و همچنین است اگر بچه ای را كه شوهر دخترش از زن دیگر دارد شیر دهد، ولی اگر بچه پسر خود را شیر دهد، زن پسرش كه مادر آن طفل شیرخوار است، بر شوهر خود حرام نمی شود.



مسأله 2481 ـ اگر زن پدر دختری، بچه آن دختر را شیر دهد، آن دختر به شوهر خود حرام می شود، چه بچه از همان دختر یا از زن دیگر شوهر او باشد.







شرائط شیر دادنی كه علت محرم شدن است

مسأله 2482 ـ شیر دادنی كه علت محرم شدن است، هشت شرط دارد:



اول ـ بچه شیر زن زنده را بخورد، پس اگر از پستان زنی كه مرده است شیر بخورد فایده ندارد.



دوم ـ شیر آن از حرام نباشد، پس اگر شیر بچه ای را كه از زنا بدنیا آمده به بچه دیگر بدهند، به واسطه آن شیر بچه به كسی محرم نمی شود.



سـوم ـ بچه شیر را از پستان بمكد، پس اگر شیر را در گلوی او بریزند نتیجه ندارد.



چهارم ـ شیر، خالص و با چیز دیگر مخلوط نباشد بنحوی كه لفظ شیر بر آن صدق نكند.



پنـجم ـ شیر از یك شوهر باشد، پس اگر زن شیردهی را طلاق دهند، بعد شوهر دیگری كند و از او آبستن شود و تا موقع زائیدن، شیری كه از شوهر اول داشته باقی باشد، و مثلاً هشت دفعه پیش از زائیدن از شیر شوهر اول و هفت دفعه بعد از زائیدن از شیر شوهر دوم به بچه ای بدهد، آن بچه به كسی محرم نمی شود.



ششـم ـ بچه بواسطه مرض شیر را قی نكند و اگر قی كند، بنابر احتیاط واجب كسانی كه بواسطه شیر خوردن به آن محرم می شوند باید با او ازدواج نكنند، و نگاه محرمانه هم به او ننمایند.



هفتم ـ پانزده مرتبه، یا یك شبانه روز بطوری كه در مسأله بعد گفته می شود شیر سیر بخورد، یا مقداری شیر به او بدهند كه بگویند از آن شیر استخوانش محكم شده و گوشت در بدنش روئیده است، بلكه اگر ده مرتبه هم به او شیر دهند، احتیاط مستحب آنست كسانی كه بواسطه شیر خوردن او به او محرم می شوند، با او ازدواج نكنند، و نگاه محرمانه هم به او ننمایند.



هشتم ـ دو سال بچه تمام نشده باشد، و اگر بعد از تمام شدن دو سال، او را شیر دهند به كسی محرم نمی شود، بلكه اگر مثلاً پیش از تمام شدن دو سال، چهارده مرتبه و بعد از آن، یك مرتبه شیر بخورد، به كسی محرم نمی شود، ولی چنانچه از موقع زائیدن زن شیرده، بیشتر از دو سال گذشته باشد، و شیر او باقی باشد و بچه ای را شیر دهد آن بچه به كسانی كه گفته شد، محرم می شود بنابر اظهر.



مسأله 2483 ـ باید بچه در بین یك شبانه روز غذا یا شیر كس دیگر را نخورد ولی اگر كمی غذا بخورد كه نگویند در بین، غذا خورده اشكال ندارد، و نیز باید پانزده مرتبه از شیر یك زن بخورد، و در بین پانزده مرتبه شیر كس دیگر را نخورد، و در هر دفعه بدون فاصله شیر بخورد، ولی اگر در بین شیر خوردن نفس تازه كند، یا كمی صبر كند كه از اولی كه پستان در دهان می گیرد تا وقتی سیر می شود، یك دفعه حساب شود اشكال ندارد.



مسأله 2484 ـ اگر زن از شیر شوهر خود بچه ای را شیر دهد، بعد شوهر دیگر كند و از شیر آن شوهر هم بچه دیگر را شیر دهد، آن دو بچه به یكدیگر محرم نمی شوند.



مسأله 2485 ـ اگر زن از شیر یك شوهر چندین بچه را شیر دهد همه آنان به یكدیگر و به شوهر و به زنی كه آنان را شیر داده محرم می شوند.



مسأله 2486 ـ اگر كسی چند زن داشته باشد و هر كدام آنان به شرائطی كه گفته شد بچه ای را شیر دهد، همه آنها به یكدیگر و به آن مرد و به همه آن زنها محرم می شوند.



مسأله 2487 ـ اگر كسی دو زن شیرده داشته باشد، و یكی از آنان بچه ای را مثلاً هشت مرتبه، و دیگری هفت مرتبه شیر بدهد، آن بچه به كسی محرم نمی شود.



مسأله 2488 ـ اگر زنی از شیر یك شوهر پسر و دختری را شیر كامل بدهد خواهر و برادر آن دختر، به خواهر و برادر آن پسر، محرم نمی شوند.



مسأله 2489 ـ انسان نمی تواند بدون اذن زن خود، با زنهائی كه به واسطه شیر خوردن، خواهر زاده یا برادر زاده زن او شده اند ازدواج كند، و نیز اگر با پسری لواط كند، باید دختر و خواهر و مادر و مادر بزرگ آن پسر را كه رضاعی هستند، یعنی به واسطه شیر خوردن دختر و خواهر و مادر او شده اند، برای خود عقد نكند.



مسأله 2490 ـ زنی كه برادر انسان را شیر داده به انسان محرم نمی شود.



مسأله 2491 ـ انسان نمی تواند با دو خواهر، اگر چه رضاعی باشند، یعنی بواسطه شیر خوردن، خواهر یكدیگر شده باشند ازدواج كند، و چنانچه دو زن را عقد كند و بعد بفهمد خواهر بوده اند، در صورتی كه عقد آنان در یك وقت بوده هر دو باطل است، و اگر در یك وقت نبوده عقد اولی صحیح و عقد دومی باطل می باشد.



مسأله 2492 ـ اگر زن از شیر شوهر خود كسانی را كه ذیلاً گفته می شود شیر دهد، شوهرش بر او حرام نمی شود:



اول ـ برادر و خواهر خود را.



دوم ـ عمو و عمه و دائی و خاله خود را.



ســوم ـ اولاد عمو و اولاد دائی خود را.



چهارم ـ برادر زاده خود را.



پنجـم ـ برادر شوهر، یا خواهر شوهر خود را.



شــشم ـ خواهر زاده خود، یا خواهر زاده شوهرش را.



هفتـم ـ عمو و عمه و دائی و خاله شوهرش را.



هشتـم ـ نوه زن دیگر شوهر خود را.



مسأله 2493 ـ اگر كسی دختر عمه یا دختر خاله انسان را شیر دهد به انسان محرم نمی شود.



مسأله 2494 ـ مردی كه دو زن دارد، اگر یكی از آن دو زن، فرزند عموی زن دیگر را شیر دهد، زنی كه فرزند عموی او شیر خورده، به شوهر خود حرام نمی شود.







آداب شیــــر دادن

مسأله 2495 ـ برای شیر دادن بچه بهتر از هر كس مادر او است و سزاوار است كه مادر برای شیر دادن از شوهر خود مزد نگیرد، و خوبست كه شوهر مزد بدهد، و اگر مادر بخواهد بیشتر از دایه مزد بگیرد، شوهر می تواند بچه را از او گرفته و به دایه بدهد.



مسأله 2496 ـ مستحب است دایه ای كه برای طفل می گیرند، دوازده امامی و دارای عقل و عفت و صورت نیكو باشد، و مكروه است كم عقل یا غیر دوازده امامی، یا بد صورت، یا بد خلق، یا زنا زاده باشد. و نیز مكروه است دایه ای بگیرند كه بچه ای كه دارد از زنا به دنیا آمده باشد. و در مضمره حلبی مذكور است كه اگر دایه یهودی یا نصرانی گرفتی منع نما او را از آشامیدن و خوردن محرمات مثل گوشت خنزیر و منع نما او را از بردن طفل به منزل خود(1).